Πρώτες σκέψεις για το σχέδιο νόμου που διέρευσε στο τύπο

 

Δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο www.dikastiko.gr   το κείμενο της πρότασης νόμου που θα κατατεθεί στη διαβούλευση.

 

Επί αυτού του δημοσιογραφικού κειμένου κάνουμε τα πρώτα σχόλια προκειμένου να επανέλθουμε όταν κατατεθεί επίσημα.

 

  • Ένας καλός νόμος γράφεται με καθαρά λόγια. Προηγείται ο κανόνας και έπεται ο περιορισμός του. Αυτό πρέπει να γίνει και στο σχέδιο που δημοσιεύθηκε

.

  • Κάθε αναφορά σε γονική μέριμνα πρέπει να συνοδεύεται από τους όρους επιμέλεια και φροντίδα. Όσο υπάρχει το άρθρο 1515 ΑΚ (γονική μέριμνα) και το άρθρο 1518 (επιμέλεια) και όσο δεν υπάρχει ειδικό άρθρο στον ΑΚ για τη φροντίδα του τέκνου όταν αναφερόμαστε σε  όλους τους όρους πρέπει να τους μνημονεύουμε όλους. Αλλιώς πρέπει να προστεθεί φράση που να προβλέπει ότι αυτές οι έννοιες είναι αδιάσπαστες. Για παράδειγμα στη Γαλλία, από τη δεκαετία 1980, απαγορεύεται η αφαίρεση της επιμέλειας. Μέχρι τότε όμως η διάσπαση είναι τόσο ο κανόνας όσο και η πρακτική των δικαστηρίων.

 

  • Πανηγυρικά πρέπει να προστεθεί  μονολεκτικός τίτλος στο νέο άρθρο 1513 ΑΚ  που να λέει :  ΣΥΝΕΠΙΜΕΛΕΙΑ

 

  • Πρέπει να γραφτεί με απλά λόγια ότι τόπος κατοικίας του παιδιού είναι ο τόπος της τελευταίας κοινής κατοικίας των γονέων του και αλλάζει με συμφωνία των γονέων ή από το δικαστήριο. Αφού διατυπωθεί ο κανόναςμ τότε θα μιλήσουμε για το πώς αυτός θ’ αποτυπωθεί στις συμφωνίες των γονέων, στις δικαστικές αποφάσεις και πως θα ρυθμιστεί η μεταβολή του. Ορθά τροποποιείται το άρθρο 56 ΑΚ.

 

  • Η χρήση σχεδίων ανατροφής παιδιού patenting plans αφορά την αντιδικία και όχι τη διαμεσολάβηση. Οι διαμεσολαβητές θα λειτουργήσουν σύμφωνα με τη μεθοδολογία τους. Πριν όμως φθάσουμε σ’αυτους πρέπει ο κάθε γονιός να πάρει θέση, να πει πως θα μεγαλώσει το παιδί τους και κυρίως να εντοπίσει που διαφωνεί με τον άλλο. Θα εκπλαγούν όλοι από το πόσο λίγα θα είναι τα σημεία διαφωνίας. Το νομοσχέδιο δε προβλέπει την εισαγωγή Parenting Plans. Χωρίς αυτά η συνεπιμέλεια θα οδηγηθεί πολύ σύντομα σε αποτυχία. Εκτός αν σκοπίμως συμβαίνει κάτι τέτοιο.

 

  • H σύσταση ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών είναι αναγκαία προϋπόθεση τόσο για την αντιδικία όσο και για τη διαμεσολάβηση. Η διαμεσολάβηση είναι χρήσιμη υπηρεσία στην οποία θα προσφεύγουν οι γονείς για ν’ αποφύγουν τα δικαστήρια. Η υποχρεωτική διαμεσολάβηση είναι αντίφαση. Αν διαταχθεί από το δικαστήριο, τότε πρέπει να διεξάγεται ως δικαστική μεσολάβηση, από δικαστή,  πράγμα που ήδη προβλέπεται από τη δικονομία. 

 

  • Τα 2/5 του χρόνου του τέκνου περιλαμβανομένων των διανυκτερεύσεων είναι ίσα με το 1/3 του χρόνου κατά τη σχολική χρονιά και το ½ κατά τη περίοδο των διακοπών.

 

  • Είναι σκόπιμο να μη δεσμευτεί ο δικαστής από τη κατανομή του χρόνου (εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια βάση) ώστε να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

 

  • Πρέπει να διευκρινιστεί ότι για τους γονείς σε συνεπιμέλεια ο χρόνος τους με το παιδί δεν είναι χρόνος επικοινωνίας αλλά χρόνος ανατροφής του παιδιού. Επικοινωνία δίνεται στους γονείς χωρίς γονική μέριμνα και επιμέλεια.

 

  • Πρέπει να καταργηθούν όλες οι εξαιρέσεις για τα παιδιά που γεννήθηκαν εκτός γάμου και αναγνωρίστηκαν από το πατέρα τους με οποιοδήποτε τρόπο.

 

  • Ορθά τροποποιείται το άρθρο 1511, 1532 ΑΚ και 121 ΕισΝΑΚ.

 

  • Για τη μεταβατική διάταξη, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να περιοριστεί στα δύο έτη η αγωγή για μεταβολή των αποφάσεων και συμφωνιών. Μπορεί η αναπτυξιακή φάση του παιδιού να μην επιβάλλει την άμεση αλλαγή. Ακόμα μπορεί οι γονείς απλά να μην έχουν τα χρήματα για μια ακόμα δίκη τη δεδομένη χρονική στιγμή. Άλλωστε το δεδικασμένο κάμπτεται όταν αλλάξει το νομικό καθεστώς κάτω από το οποίο εκδόθηκε η απόφαση και αυτό κάμπτεται για πάντα, όχι για δύο χρόνια. Οποτεδήποτε μπορεί κάποιος να ζητήσει τη μεταρρύθμιση απόφασης που εκδόθηκε με το παλαιότερο νόμο. Είναι ο νόμος που φέρνει τη κοινή επιμέλεια και φροντίδα. Στο δικαστή θα πάνε οι γονείς  αν κάποιος  δεν συμφωνεί στην από κοινού ανατροφή του παιδιού. Για τους παλαιότερους, η μετάπτωση από τη προίκα στη πλήρη κυριότητα της γυναίκας έγινε εκ του νόμου χωρίς χρονικούς περιορισμούς, αυτή τη πρακτική πρέπει ν’ακολουθήσει ο σημερινός νόμοθέτης.

 

Επιφυλασσόμαστε για την πληρέστερη ανάλυση και για προτάσεις όταν κατατεθεί επίσημα το κείμενο στη διαβούλευση.

 

Ο κύριος Υπουργός Δικαιοσύνης καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια, όπως έχουμε επισημάνει μέχρι σήμερα, για να πείσει τους εμπλεκόμενους συνεργάτες να διατυπώσουν σε κείμενο νόμου αυτά τα οποία έχει κατ’ επανάληψη δημόσια δηλώσει.

 

Είμαστε στη διάθεσή του να τον βοηθήσουμε  στο δύσκολο έργο του.

 

Γιάννης Παπαρρηγόπουλος

πρόεδρος ΔΣ Συλλόγου Συνεπιμέλεια

Απόψεις Επισκεπτών ( 4 )

  1. Πετρος

    Πρώτη φορά βλέπω δικηγόρο να κάνει ορθογραφικά!!! και το λέω γιατί δεν είναι η πρώτη φορά!!!

    Reply
  2. ΑΡΗΣ

    Στο νομοσχέδιο δεν κάνει αναφορά (εκτός αν δεν το κατανόησα σωστά) οι αποφάσεις επικοικωνίας να είναι προσωρινά εκτελεστές,
    Στο νομοσχέδιο δεν κάνει αναφορά για υπολογισμό την οικονομικής ενίσχυσης γονέων προς τα ανήλικα βάσει πινάκων με υπολογισμό απο το υπουργείο Δικαιοσύνης σε συνεργασία με το ΥΠΕΘΟ.
    Στα υπερχρεωμένα οι δικαστές λαβάινουν υπόψιν μια εκθεση η οποία υπολογίζει το ελάχιστο εισόδημα διαβίωσης των νοικοκυριών και βασει αυτού, αν μη τι άλλο υπολογζιουν οτι χρειάζεται ένας άγαμος 600 ευρω για να ζήσει, και έτσι ρυθμίζεται η δόση του οφειλέτη,
    στην ειδική διαδικασία των οικογενειακών τώρα την εκθεση του ΥΠΕΘΟ Τραπεζών με το ελάχιστο εισόδημα διαβίωσης την πετάνε σκουπίδια, Δεν ΤΗΝ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΚΑΝ, υπολογιζουν σε ανεργο 500αρια σε φανταστικα εισοδήματα.
    Εδω βέβαια βολέυει και την διοίκηση του ΥΠΕΘΟ, η οποία παρέχει επιδοματαρες αλλού. αλλά.κατακλέβει τον χαμηλόμισθο πατέρα φορολογώντας τον σαν άτεκνο,
    Ολους τους βολέυει η δολοφονία του πατέρα, και το Υπο δικαιοσ και το Υπεθο..ΟΛΟΙ ΤΡΩΝΕ ΜΕ ΔΕΚΑΝ ΜΑΣΕΛΕΣ.

    Reply

Γράψτε απάντηση στο ΑΡΗΣ Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *